Του ΑΧΙΛΛΕΑ ΧΕΚΙΜΟΓΛΟΥ:
ΤΟΥΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΥΣ μήνες, μετά τις αυξήσεις στις τιμές της βενζίνης, των διοδίων και των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών, χιλιάδες Ελληνες ήρθαν να προστεθούν σε ένα μικρό κίνημα που δεν πλήρωνε, με το οποίο ελάχιστοι ασχολούνταν πραγματικά. Πλέον αυτό το «ρεύμα» άρχισε να γιγαντώνεται και να λειτουργεί σαν μαγνήτης για ανθρώπους από όλες τις τάξεις και τις επαγγελματικές ομάδες. Μάλιστα η «ελκυστικότητα» του κινήματος έφτασε μέχρι και στους κατόχους πολυτελών ΙΧ, καθώς, όπως εξηγούν στελέχη κοινοπραξίας
που λειτουργεί μεγάλο έργο, «ήρθε ένας κύριος που οδηγούσε μια Μercedes και απαιτούσε από τους συναδέλφους να του ανοίξουν την μπάρα!».
Οι παραχωρησιούχοι των εθνικών οδικών αξόνων είναι οι πρώτοι που .. ήρθαν σε επαφή με το φαινόμενο. Στον οδικό άξονα ΑθήναΘεσσαλονίκη η αποφυγή πληρωμής διοδίων έχει φτάσει περίπου το 14% στα ΙΧ, ενώ στα φορτηγά φτάνει το 40%, όπως παραδέχονται στελέχη των εταιρειών. Στους υπόλοιπους συγχρηματοδοτούμενους άξονες η «διοδιοαποφυγή» είναι ακόμη μικρότερης τάξης, ενώ το φαινόμενο αρχίζει να εμφανίζεται και στον έναν και μοναδικό (προς στιγμήν) σταθμό διοδίων
της κρατικής Εγνατίας οδού, η διέλευση από την οποία ήταν μέχρι πρότινος δωρεάν, αλλά σποραδικά και στην Αττική οδό. Ο υπουργός Υποδομών κ. Δ. Ρέππας προειδοποίησε τους οδηγούς να καταβάλλουν τα διόδια προκειμένου να αποφύγουν τα βαριά πρόστιμα, καθώς, όπως είπε, πλέον φωτογραφίζονται οι πινακίδες των αυτοκινήτων οι οδηγοί των οποίων δεν πληρώνουν. Μάλιστα τόνισε ότι εάν καταπέσουν τα έργα με υπαιτιότητα του Δημοσίου το κράτος θα κληθεί να καταβάλει 2,6 δισ. ευρώ, ενώ εάν καταρρεύσουν με ευθύνη των κοινοπραξιών πάλι θα πληρώσουμε 1,6 δισ. ευρώ! Τελικά, τι έπαθαν οι Ελληνες και δεν πληρώνουν;
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Οφθαλμίατρος, μέλος του Πανελλαδικού Συντονιστικού ενάντια στα διόδια
«Ακραίες οι εποχές, επομένως ακραίες οι αντιδράσεις»
Ελαβε το βάπτισμα του πυρός στον ακτιβισμό των διοδίων τον Οκτώβριο του 2009, όταν σήκωσε για πρώτη φορά τις μπάρες του σταθμού των Αφιδνών. Ο 59χρονος οφθαλμίατρος κ. Β. Παπαδόπουλος μιλά ως μέλος των κομμάτων της Αριστεράς, όμως διαβεβαιώνει ότι «ούτε υποψήφιος ήμουν ούτε ψήφισα». «Αν οι εκλογές άλλαζαν τα πράγματαθα ήταν παράνομες» σχολιάζει.
Φορά καφέ κοτλέ παντελόνι και ένα φλις μπλουζάκι και μιλάει διαρκώς στο κινητό του, άλλοτε με δημοσιογράφους και άλλοτε με άλλα μέλη του κινήματος. «Σε λίγες ημέρες θα κλείσω τα 59» λέει και επισημαίνει ότι το κίνημα στηρίζεται στο ότι « τα κοινωνικά αγαθά, όπως οι δρόμοι, η Υγεία και η Παιδεία, τα πληρώνουμε με τη φορολογία μας και δεν δίνουμε δεκάρα παραπάνω». «Τους δρόμους τους έχουμε χιλιοπληρώσει» λέει. Οπως σημειώνει, στο κίνημα συνυπάρχουν πολλές κοινωνικές ομάδες, όπως άνεργοι, εργαζόμενοι, ελεύθεροι επαγγελματίες κτλ. «Συγκεντρώνουμε όλα τα κοινωνικά στρώματα από διάφορους πολιτικούς χώρους- πλην ρατσιστών ή εθνικιστών. Το κίνημα είναι άμεσο και δημοκρατικό και λειτουργεί μέσα από συνελεύσεις, χωρίς προέδρους, γραμματείς και φαρισαίους» εξηγεί.
«Οι νόμοι δεν αποτελούν παρά την προσπάθεια της άρχουσας τάξης να επιβάλει τις αποφάσεις της. Οι κοινωνικά άδικοι νόμοι καταργούνται στην πράξη στους δρόμους» τονίζει, υιοθετώντας την παραδοσιακή επαναστατική ρητορική. «Σε ακραίες εποχές πρέπει να έχουμε ακραίες αντιδράσεις» απαντά και συμπληρώνει ότι «ούτως ή άλλως ο φορολογούμενος πληρώνει.Να πληρώσουν τώρα αυτοί που τα έκλεψαν και τα έφαγαν». «Εμείς λέμε ότι αυτά τα έργα μπορούν να γίνουν σωστάόταν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι πάρουν τις τύχες τους στα χέρια τους» λέει . «Ο κ. Ρέππας θα δει. Ξεκινά πόλεμος! Το κίνημα έχει να κάνει με αυτά τα βαθύτατα πολιτικοποιημένα ζητήματα. Είναι γελασμένοι όσοι πιστεύουν ότι μπορούν να καταστείλουν ένα κίνημα που αντιμετωπίζει κοινωνικές ανάγκες. Γιατί το “δεν πληρώνω” σημαίνει “δεν έχω να πληρώσω”» συνεχίζει. Σχετικά με τους οδηγούς Μercedes που περνούν από τα διόδια χωρίς να πληρώνουν, δηλώνει ότι «κανονικά όλοι θα έπρεπε να οδηγούν Μercedes, δηλαδή καλά και ασφαλή αυτοκίνητα». «Αυτόόμωςθα έρθει με κοινωνικοποίηση του πλούτου κάτω από λαϊκό έλεγχο» συμπληρώνει.
«Θα πάμε τον νόμο στο ΣτΕ και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Είναι παράνομο και παράλογο να παρεμβαίνει το κράτος για να προασπίσει συμφέροντα ιδιωτικών εταιρειών. Ας έρθει να βοηθήσει με την ίδια ευαισθησία τους ανθρώπουςπου τους έχουν καταληστεύσει οι τράπεζες» λέει. Ο κ. Παπαδόπουλος σημειώνει ότι η απάντηση στην κυβέρνηση θα έρθει το απόγευμα της 1ης Μαρτίου, όταν και το κίνημα θα πραγματοποιήσει διαμαρτυρία έξω από το Κοινοβούλιο, «μπροστά από το κτίριο των τζαμπατζήδων», όπως το χαρακτηρίζει.
Το μέλος του συντονιστικού χαρακτηρίζει τους βουλευτές «τζαμπατζήδες», διότι «έχουν δωρεάν κουρείο, δεν πληρώνουν διόδια, έχουν ατέλειες σε εισιτήρια και τηλέφωνα και δεν πληρώνουν υπαλλήλους». Και αν εκπέσουν τα έργα, πώς θα τα πληρώσουμε; «Από τη φορολογία και τα πανάκριβα τέλη κυκλοφορίας. Στάση πληρωμών αυτοί, στάση πληρωμών κι εμείς» επιμένει. Ερωτηθείς για το εάν κάποιος εξεταστεί στο ιατρείο του και δεν πληρώσει, απαντά: «Εάν δεν έχεις λεφτά, θα σε εξετάσω τζάμπα, αλλιώς να πας στο Ταμείο σου». «Εμείς λέμε: Ελεύθεροι δρόμοι για όλους. Να καταργήσουμε τις μπάρες του φόβου και της άγνοιας γιατί κάθε εξουσία με αυτές κυβερνά» καταλήγει.
ΣΑΒΒΑΣ ΚΩΦΙΔΗΣ
Παλαίμαχος ποδοσφαιριστής, ακτιβιστής διοδίων
«Αυτό που κάνουμε δεν είναι εξυπνάδα, αλλά μήνυμα»
«Λέω “όχι” στα διόδια για τον απλούστατο λόγο ότι αυτοί οι δρόμοι είναι δημόσιο αγαθό και ελεύθεροι για όλους για τους έλληνες πολίτες που οδηγούν,από τη στιγμή που όλοι τους πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας.Επίσης, το κάνω διότιπρέπει να ξέρουμε γιατί δίνουμε οποιαδήποτε συνεισφορά μάς ζητούν και μέχρι πότε θα την πληρώνουμε»λέει ο παλαίμαχος ποδοσφαιριστής κ. Σ.Κωφίδης, ο οποίος έγινε ακτιβιστής των διοδίων για πρώτη φορά πριν από έναν χρόνο.
«Πρέπει να υπάρχει ανταποδοτικότητα,καθώς ο δρόμος προπληρώνεται και πληρώθηκε εδώ και χρόνια,αλλά παρ΄ όλα αυτά δεν έχει δοθεί και παραμένει ημιτελής,ενώ δεν υπάρχουν παράδρομοι.Για να πάρεις κάτιτο πληρώνεις.Εμείς πληρώνουμε χωρίς να έχουμε πάρει.Τα πράγματα είναι απλά και δίκαια»συμπληρώνει.Ο κ.Κωφίδης έγινε άθελά του μια εμβληματική φυσιογνωμία του κινήματος «Δεν πληρώνω»,καθώς όπως λέει «κατά λάθοςκάποιος έβαλε ένα δικό μου βίντεο στο youtube».
Στο εν λόγω βίντεο ο κ.Κωφίδης περνά από έναν σταθμό διοδίων και αρνείται να πληρώσει,δίνοντας ωστόσο στον υπάλληλο τον αριθμό των πινακίδων του αυτοκινήτου του προτού σηκώσει την μπάρα.
Ο κ.Κωφίδης σημειώνει αναφερόμενος στην ένταξη της μη πληρωμής διοδίων στις παραβάσεις του ΚΟΚ«ότι η κυβέρνηση παραπέμπει σε άλλες εποχές, αυτής του “αποφασίζουμε και διατάσσουμε”.Αν αυτή είναι η πολιτική για τα προβλήματα,τα οποία ενώ ξέρουν ότι υπάρχουν δεν θέλουν να τα λύσουν,τότε είναι μια φασιστική πολιτική»τονίζει. «Είναι άδικο αυτό που συμβαίνει.Για έναν δρόμο,ανάπερίπου 50 χλμ.,υπάρχουν διόδια.O κ.Ρέππας απειλεί,όμως δεν μιλάει για τους τζαμπατζήδες που κλέβουν τον πολίτη και το Δημόσιο.Δεν είναι πολιτική αυτή.Αν θέλει να λέγεται πολιτικός,να μην κάνει τέτοιες δηλώσεις»συνεχίζει ο κ.Κωφίδης.
Εξηγεί μάλιστα ότι«για να κάνεις κάτι εμπεριστατωμένοπρέπει να δεις για ποιον λόγο κάποιοι αντιδρούν,να εξετάσεις μήπως πρέπει να αλλάξει κάτι και να ερμηνεύσεις γιατί έχει αγανακτήσει ο κόσμος,γιατί νιώθει αδικία και έχει φτάσει στην απελπισία». «Το να μην πληρώνεις διόδιαδεν είναι τόσο πολύ “εξυπνάδα”- θεωρώντας ότι θα τα πληρώσει κάποιος άλλος για σένα- αλλά μήνυμα για να δουν οι αρμόδιοι το πραγματικό πρόβλημα»εξηγεί ο παλαίμαχος ποδοσφαιριστής.
«Το σίγουρο είναι ότι σε ιδιωτικές επιχειρήσεις δεν έχω καμία υποχρέωση να πληρώνω διόδια.Θα αποφύγω όμως να κυκλοφορώ στους δρόμους που μπορούν να μου επιβάλλουν να πληρώνω.
Θα πάω με τα πόδια και δεν θα τους κάνω τη χάρη»λέει.
Ο κ.Κωφίδης υποστηρίζει ότι η υπόθεση αποτελεί λάθος των προηγούμενων χρόνων και καλεί τους αρμοδίους«να επωμιστούν τις ευθύνες τους και να αναλογιστούν πώς θα το διορθώσουν». «Δεν μπορούν να τα φορτώνουν όλα στον λαόεπειδή έκαναν ό,τι έκαναν και συνεχίζουν να το κάνουν.Εάν από την αρχή το είχαν σχεδιάσει,τώραδεν θα υπήρχε τέτοιο θέμα.
Και δρόμους θα είχαμε,και θα ήταν όλα σωστά και λειτουργικά» τονίζει.
ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΕΣ
Στάση πληρωμών τώρα και από τις τράπεζες
Πολλοί πιστεύουν ότι το κίνημα «Δεν πληρώνω» έχει οδηγήσει τα έργα των συμβάσεων παραχώρησης σε τέλμα. Η αλήθεια βέβαια είναι διαφορετική. Η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου- λόγω της κρίσης- έκανε τις 43 τράπεζες της Ελλάδας και του εξωτερικού που δανειοδοτούν τις κοινοπραξίες να συνειδητοποιήσουν ότι τα έργα δεν είναι βιώσιμα και ότι δεν πληρούν τα δεδομένα του 2007, όταν και υπεγράφησαν οι συμβάσεις. Μάλιστα, σε συνδυασμό με το «δεν πληρώνω» του... Δημοσίου, αλλά και τις αντιρρήσεις των πολιτών, οι εξελίξεις επιταχύνθηκαν.
« Προς το παρόνη κατάσταση είναι ιδιαίτερα απογοητευτική,καθώς αντιμετωπίζουμε εκκρεμούσες πληρωμές από το Ελληνικό Δημόσιο άνω των 130 εκατ. ευρώ.Αποτέλεσμα των πληρωμών που εκκρεμούν και των καθυστερήσεων στις συμβάσεις παραχώρησης, λόγω των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών ανασκαφών,είναι ότι όλες αυτές οι εταιρείες βρίσκονται σε μια κρίσιμη οικονομική συνθήκη. Η κατάσταση είναι κατεπείγουσα!» αναφέρεται σε εμπιστευτικό υπόμνημα ενός εκ των διεθνών εταίρων των κοινοπραξιών, το οποίο επιδόθηκε στην κυβέρνηση τον Δεκέμβριο. Στο υπόμνημα αναφέρεται «η σοβαρή επιδείνωση της ταμειακής θέσης του παραχωρησιούχου» καιη «στάση πληρωμών του Δημοσίου», η οποία έκανε «τις δανείστριες τράπεζες να εκφράσουν την ανησυχία τους και να μην επιτρέψουν περισσότερες χρηματοδοτήσειςεάν δεν καταβληθούν πλήρως οι οφειλές του κράτους». «Αραη άκαιρη πληρωμή από το ελληνικό κράτος μπορεί να πυροδοτήσει την επιβράδυνση και ακόμη και την παύση των κατασκευαστικών εργασιών τις επόμενες εβδομάδες» σημειώνεται. «Το πρότζεκτ υφίσταται βαρέως τις συνέπειες των μέτρων λιτότητας» αναφέρεται στο υπόμνημα και επισημαίνεται η ανάγκη για «ταχεία διαπραγμάτευση και εφαρμογή μέτρων παρέμβασης και αναδιάρθρωσης», καθώς οι τράπεζες έχουν κλείσει την «κάννουλα» από τον περασμένο Οκτώβριο.
Η μείωση του ποσού του δανεισμού από τις τράπεζες, με αντίστοιχη συρρίκνωση του κατασκευαστικού και λειτουργικού έργου για τις κοινοπραξίες και η ανάληψη μέρους του από το κράτος, με ανάλογη μείωση της τιμής των διοδίων, φαίνεται να αποτελεί τη βασική φόρμουλα στις διαπραγματεύσεις μεταξύ των τραπεζικών οίκων, των κοινοπραξιών και του υπουργείου Υποδομών. Η λύση της επιμήκυνσης των συμβάσεων παραχώρησης δεν φαίνεται να συγκινεί τις δανείστριες τράπεζες, οι οποίες ζητούν περαιτέρω εγγυήσεις για την ομαλή εκτέλεση των έργων.
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=32&artId=384175&dt=13/02/2011
ΤΟΥΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΥΣ μήνες, μετά τις αυξήσεις στις τιμές της βενζίνης, των διοδίων και των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών, χιλιάδες Ελληνες ήρθαν να προστεθούν σε ένα μικρό κίνημα που δεν πλήρωνε, με το οποίο ελάχιστοι ασχολούνταν πραγματικά. Πλέον αυτό το «ρεύμα» άρχισε να γιγαντώνεται και να λειτουργεί σαν μαγνήτης για ανθρώπους από όλες τις τάξεις και τις επαγγελματικές ομάδες. Μάλιστα η «ελκυστικότητα» του κινήματος έφτασε μέχρι και στους κατόχους πολυτελών ΙΧ, καθώς, όπως εξηγούν στελέχη κοινοπραξίας
που λειτουργεί μεγάλο έργο, «ήρθε ένας κύριος που οδηγούσε μια Μercedes και απαιτούσε από τους συναδέλφους να του ανοίξουν την μπάρα!».
Οι παραχωρησιούχοι των εθνικών οδικών αξόνων είναι οι πρώτοι που .. ήρθαν σε επαφή με το φαινόμενο. Στον οδικό άξονα ΑθήναΘεσσαλονίκη η αποφυγή πληρωμής διοδίων έχει φτάσει περίπου το 14% στα ΙΧ, ενώ στα φορτηγά φτάνει το 40%, όπως παραδέχονται στελέχη των εταιρειών. Στους υπόλοιπους συγχρηματοδοτούμενους άξονες η «διοδιοαποφυγή» είναι ακόμη μικρότερης τάξης, ενώ το φαινόμενο αρχίζει να εμφανίζεται και στον έναν και μοναδικό (προς στιγμήν) σταθμό διοδίων
της κρατικής Εγνατίας οδού, η διέλευση από την οποία ήταν μέχρι πρότινος δωρεάν, αλλά σποραδικά και στην Αττική οδό. Ο υπουργός Υποδομών κ. Δ. Ρέππας προειδοποίησε τους οδηγούς να καταβάλλουν τα διόδια προκειμένου να αποφύγουν τα βαριά πρόστιμα, καθώς, όπως είπε, πλέον φωτογραφίζονται οι πινακίδες των αυτοκινήτων οι οδηγοί των οποίων δεν πληρώνουν. Μάλιστα τόνισε ότι εάν καταπέσουν τα έργα με υπαιτιότητα του Δημοσίου το κράτος θα κληθεί να καταβάλει 2,6 δισ. ευρώ, ενώ εάν καταρρεύσουν με ευθύνη των κοινοπραξιών πάλι θα πληρώσουμε 1,6 δισ. ευρώ! Τελικά, τι έπαθαν οι Ελληνες και δεν πληρώνουν;
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Οφθαλμίατρος, μέλος του Πανελλαδικού Συντονιστικού ενάντια στα διόδια
«Ακραίες οι εποχές, επομένως ακραίες οι αντιδράσεις»
Ελαβε το βάπτισμα του πυρός στον ακτιβισμό των διοδίων τον Οκτώβριο του 2009, όταν σήκωσε για πρώτη φορά τις μπάρες του σταθμού των Αφιδνών. Ο 59χρονος οφθαλμίατρος κ. Β. Παπαδόπουλος μιλά ως μέλος των κομμάτων της Αριστεράς, όμως διαβεβαιώνει ότι «ούτε υποψήφιος ήμουν ούτε ψήφισα». «Αν οι εκλογές άλλαζαν τα πράγματαθα ήταν παράνομες» σχολιάζει.
Φορά καφέ κοτλέ παντελόνι και ένα φλις μπλουζάκι και μιλάει διαρκώς στο κινητό του, άλλοτε με δημοσιογράφους και άλλοτε με άλλα μέλη του κινήματος. «Σε λίγες ημέρες θα κλείσω τα 59» λέει και επισημαίνει ότι το κίνημα στηρίζεται στο ότι « τα κοινωνικά αγαθά, όπως οι δρόμοι, η Υγεία και η Παιδεία, τα πληρώνουμε με τη φορολογία μας και δεν δίνουμε δεκάρα παραπάνω». «Τους δρόμους τους έχουμε χιλιοπληρώσει» λέει. Οπως σημειώνει, στο κίνημα συνυπάρχουν πολλές κοινωνικές ομάδες, όπως άνεργοι, εργαζόμενοι, ελεύθεροι επαγγελματίες κτλ. «Συγκεντρώνουμε όλα τα κοινωνικά στρώματα από διάφορους πολιτικούς χώρους- πλην ρατσιστών ή εθνικιστών. Το κίνημα είναι άμεσο και δημοκρατικό και λειτουργεί μέσα από συνελεύσεις, χωρίς προέδρους, γραμματείς και φαρισαίους» εξηγεί.
«Οι νόμοι δεν αποτελούν παρά την προσπάθεια της άρχουσας τάξης να επιβάλει τις αποφάσεις της. Οι κοινωνικά άδικοι νόμοι καταργούνται στην πράξη στους δρόμους» τονίζει, υιοθετώντας την παραδοσιακή επαναστατική ρητορική. «Σε ακραίες εποχές πρέπει να έχουμε ακραίες αντιδράσεις» απαντά και συμπληρώνει ότι «ούτως ή άλλως ο φορολογούμενος πληρώνει.Να πληρώσουν τώρα αυτοί που τα έκλεψαν και τα έφαγαν». «Εμείς λέμε ότι αυτά τα έργα μπορούν να γίνουν σωστάόταν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι πάρουν τις τύχες τους στα χέρια τους» λέει . «Ο κ. Ρέππας θα δει. Ξεκινά πόλεμος! Το κίνημα έχει να κάνει με αυτά τα βαθύτατα πολιτικοποιημένα ζητήματα. Είναι γελασμένοι όσοι πιστεύουν ότι μπορούν να καταστείλουν ένα κίνημα που αντιμετωπίζει κοινωνικές ανάγκες. Γιατί το “δεν πληρώνω” σημαίνει “δεν έχω να πληρώσω”» συνεχίζει. Σχετικά με τους οδηγούς Μercedes που περνούν από τα διόδια χωρίς να πληρώνουν, δηλώνει ότι «κανονικά όλοι θα έπρεπε να οδηγούν Μercedes, δηλαδή καλά και ασφαλή αυτοκίνητα». «Αυτόόμωςθα έρθει με κοινωνικοποίηση του πλούτου κάτω από λαϊκό έλεγχο» συμπληρώνει.
«Θα πάμε τον νόμο στο ΣτΕ και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Είναι παράνομο και παράλογο να παρεμβαίνει το κράτος για να προασπίσει συμφέροντα ιδιωτικών εταιρειών. Ας έρθει να βοηθήσει με την ίδια ευαισθησία τους ανθρώπουςπου τους έχουν καταληστεύσει οι τράπεζες» λέει. Ο κ. Παπαδόπουλος σημειώνει ότι η απάντηση στην κυβέρνηση θα έρθει το απόγευμα της 1ης Μαρτίου, όταν και το κίνημα θα πραγματοποιήσει διαμαρτυρία έξω από το Κοινοβούλιο, «μπροστά από το κτίριο των τζαμπατζήδων», όπως το χαρακτηρίζει.
Το μέλος του συντονιστικού χαρακτηρίζει τους βουλευτές «τζαμπατζήδες», διότι «έχουν δωρεάν κουρείο, δεν πληρώνουν διόδια, έχουν ατέλειες σε εισιτήρια και τηλέφωνα και δεν πληρώνουν υπαλλήλους». Και αν εκπέσουν τα έργα, πώς θα τα πληρώσουμε; «Από τη φορολογία και τα πανάκριβα τέλη κυκλοφορίας. Στάση πληρωμών αυτοί, στάση πληρωμών κι εμείς» επιμένει. Ερωτηθείς για το εάν κάποιος εξεταστεί στο ιατρείο του και δεν πληρώσει, απαντά: «Εάν δεν έχεις λεφτά, θα σε εξετάσω τζάμπα, αλλιώς να πας στο Ταμείο σου». «Εμείς λέμε: Ελεύθεροι δρόμοι για όλους. Να καταργήσουμε τις μπάρες του φόβου και της άγνοιας γιατί κάθε εξουσία με αυτές κυβερνά» καταλήγει.
ΣΑΒΒΑΣ ΚΩΦΙΔΗΣ
Παλαίμαχος ποδοσφαιριστής, ακτιβιστής διοδίων
«Αυτό που κάνουμε δεν είναι εξυπνάδα, αλλά μήνυμα»
«Λέω “όχι” στα διόδια για τον απλούστατο λόγο ότι αυτοί οι δρόμοι είναι δημόσιο αγαθό και ελεύθεροι για όλους για τους έλληνες πολίτες που οδηγούν,από τη στιγμή που όλοι τους πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας.Επίσης, το κάνω διότιπρέπει να ξέρουμε γιατί δίνουμε οποιαδήποτε συνεισφορά μάς ζητούν και μέχρι πότε θα την πληρώνουμε»λέει ο παλαίμαχος ποδοσφαιριστής κ. Σ.Κωφίδης, ο οποίος έγινε ακτιβιστής των διοδίων για πρώτη φορά πριν από έναν χρόνο.
«Πρέπει να υπάρχει ανταποδοτικότητα,καθώς ο δρόμος προπληρώνεται και πληρώθηκε εδώ και χρόνια,αλλά παρ΄ όλα αυτά δεν έχει δοθεί και παραμένει ημιτελής,ενώ δεν υπάρχουν παράδρομοι.Για να πάρεις κάτιτο πληρώνεις.Εμείς πληρώνουμε χωρίς να έχουμε πάρει.Τα πράγματα είναι απλά και δίκαια»συμπληρώνει.Ο κ.Κωφίδης έγινε άθελά του μια εμβληματική φυσιογνωμία του κινήματος «Δεν πληρώνω»,καθώς όπως λέει «κατά λάθοςκάποιος έβαλε ένα δικό μου βίντεο στο youtube».
Στο εν λόγω βίντεο ο κ.Κωφίδης περνά από έναν σταθμό διοδίων και αρνείται να πληρώσει,δίνοντας ωστόσο στον υπάλληλο τον αριθμό των πινακίδων του αυτοκινήτου του προτού σηκώσει την μπάρα.
Ο κ.Κωφίδης σημειώνει αναφερόμενος στην ένταξη της μη πληρωμής διοδίων στις παραβάσεις του ΚΟΚ«ότι η κυβέρνηση παραπέμπει σε άλλες εποχές, αυτής του “αποφασίζουμε και διατάσσουμε”.Αν αυτή είναι η πολιτική για τα προβλήματα,τα οποία ενώ ξέρουν ότι υπάρχουν δεν θέλουν να τα λύσουν,τότε είναι μια φασιστική πολιτική»τονίζει. «Είναι άδικο αυτό που συμβαίνει.Για έναν δρόμο,ανάπερίπου 50 χλμ.,υπάρχουν διόδια.O κ.Ρέππας απειλεί,όμως δεν μιλάει για τους τζαμπατζήδες που κλέβουν τον πολίτη και το Δημόσιο.Δεν είναι πολιτική αυτή.Αν θέλει να λέγεται πολιτικός,να μην κάνει τέτοιες δηλώσεις»συνεχίζει ο κ.Κωφίδης.
Εξηγεί μάλιστα ότι«για να κάνεις κάτι εμπεριστατωμένοπρέπει να δεις για ποιον λόγο κάποιοι αντιδρούν,να εξετάσεις μήπως πρέπει να αλλάξει κάτι και να ερμηνεύσεις γιατί έχει αγανακτήσει ο κόσμος,γιατί νιώθει αδικία και έχει φτάσει στην απελπισία». «Το να μην πληρώνεις διόδιαδεν είναι τόσο πολύ “εξυπνάδα”- θεωρώντας ότι θα τα πληρώσει κάποιος άλλος για σένα- αλλά μήνυμα για να δουν οι αρμόδιοι το πραγματικό πρόβλημα»εξηγεί ο παλαίμαχος ποδοσφαιριστής.
«Το σίγουρο είναι ότι σε ιδιωτικές επιχειρήσεις δεν έχω καμία υποχρέωση να πληρώνω διόδια.Θα αποφύγω όμως να κυκλοφορώ στους δρόμους που μπορούν να μου επιβάλλουν να πληρώνω.
Θα πάω με τα πόδια και δεν θα τους κάνω τη χάρη»λέει.
Ο κ.Κωφίδης υποστηρίζει ότι η υπόθεση αποτελεί λάθος των προηγούμενων χρόνων και καλεί τους αρμοδίους«να επωμιστούν τις ευθύνες τους και να αναλογιστούν πώς θα το διορθώσουν». «Δεν μπορούν να τα φορτώνουν όλα στον λαόεπειδή έκαναν ό,τι έκαναν και συνεχίζουν να το κάνουν.Εάν από την αρχή το είχαν σχεδιάσει,τώραδεν θα υπήρχε τέτοιο θέμα.
Και δρόμους θα είχαμε,και θα ήταν όλα σωστά και λειτουργικά» τονίζει.
ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΕΣ
Στάση πληρωμών τώρα και από τις τράπεζες
Πολλοί πιστεύουν ότι το κίνημα «Δεν πληρώνω» έχει οδηγήσει τα έργα των συμβάσεων παραχώρησης σε τέλμα. Η αλήθεια βέβαια είναι διαφορετική. Η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου- λόγω της κρίσης- έκανε τις 43 τράπεζες της Ελλάδας και του εξωτερικού που δανειοδοτούν τις κοινοπραξίες να συνειδητοποιήσουν ότι τα έργα δεν είναι βιώσιμα και ότι δεν πληρούν τα δεδομένα του 2007, όταν και υπεγράφησαν οι συμβάσεις. Μάλιστα, σε συνδυασμό με το «δεν πληρώνω» του... Δημοσίου, αλλά και τις αντιρρήσεις των πολιτών, οι εξελίξεις επιταχύνθηκαν.
« Προς το παρόνη κατάσταση είναι ιδιαίτερα απογοητευτική,καθώς αντιμετωπίζουμε εκκρεμούσες πληρωμές από το Ελληνικό Δημόσιο άνω των 130 εκατ. ευρώ.Αποτέλεσμα των πληρωμών που εκκρεμούν και των καθυστερήσεων στις συμβάσεις παραχώρησης, λόγω των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών ανασκαφών,είναι ότι όλες αυτές οι εταιρείες βρίσκονται σε μια κρίσιμη οικονομική συνθήκη. Η κατάσταση είναι κατεπείγουσα!» αναφέρεται σε εμπιστευτικό υπόμνημα ενός εκ των διεθνών εταίρων των κοινοπραξιών, το οποίο επιδόθηκε στην κυβέρνηση τον Δεκέμβριο. Στο υπόμνημα αναφέρεται «η σοβαρή επιδείνωση της ταμειακής θέσης του παραχωρησιούχου» καιη «στάση πληρωμών του Δημοσίου», η οποία έκανε «τις δανείστριες τράπεζες να εκφράσουν την ανησυχία τους και να μην επιτρέψουν περισσότερες χρηματοδοτήσειςεάν δεν καταβληθούν πλήρως οι οφειλές του κράτους». «Αραη άκαιρη πληρωμή από το ελληνικό κράτος μπορεί να πυροδοτήσει την επιβράδυνση και ακόμη και την παύση των κατασκευαστικών εργασιών τις επόμενες εβδομάδες» σημειώνεται. «Το πρότζεκτ υφίσταται βαρέως τις συνέπειες των μέτρων λιτότητας» αναφέρεται στο υπόμνημα και επισημαίνεται η ανάγκη για «ταχεία διαπραγμάτευση και εφαρμογή μέτρων παρέμβασης και αναδιάρθρωσης», καθώς οι τράπεζες έχουν κλείσει την «κάννουλα» από τον περασμένο Οκτώβριο.
Η μείωση του ποσού του δανεισμού από τις τράπεζες, με αντίστοιχη συρρίκνωση του κατασκευαστικού και λειτουργικού έργου για τις κοινοπραξίες και η ανάληψη μέρους του από το κράτος, με ανάλογη μείωση της τιμής των διοδίων, φαίνεται να αποτελεί τη βασική φόρμουλα στις διαπραγματεύσεις μεταξύ των τραπεζικών οίκων, των κοινοπραξιών και του υπουργείου Υποδομών. Η λύση της επιμήκυνσης των συμβάσεων παραχώρησης δεν φαίνεται να συγκινεί τις δανείστριες τράπεζες, οι οποίες ζητούν περαιτέρω εγγυήσεις για την ομαλή εκτέλεση των έργων.
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=32&artId=384175&dt=13/02/2011
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου