Τρίτη 26 Απριλίου 2011

Το «απαγορευμένο» Χριστός Ανέστη


Η δημοτική αρχή στην Αθήνα φέρεται να έχει υποδείξει στον ρ/σ Αθήνα 9.84 να μην μεταδώσει τις ημέρες του Πάσχα εκκλησιαστικές λειτουργίες και οι δημοσιογράφοι να αποφεύγουν κατά τη ροή του προγράμματος αναφορές όπως «Χριστός Ανέστη». Αυτό ως ένδειξη σεβασμού στις θρησκευτικές μειονότητες της πόλης. Εδώ ξεκινά μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα δημόσια συζήτηση, η οποία εκτείνεται από την «ανησυχία» του ΛΑΟΣ ότι «σε λίγο στην Αθήνα θα γιορτάζουμε μόνο το Ραμαζάνι και όχι το Πάσχα» έως τον καθυστερημένο διαχωρισμό εκκλησίας και κράτους. Κάπου στη μέση βρίσκεται η θέση της Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, σύμφωνα με την οποία «με το να μην αναφέρουμε «Χριστός Ανέστη» από το ραδιόφωνο, δεν θα αποκτήσουν οι μουσουλμάνοι τζαμί στην Αθήνα».

«Η θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους, δεν κρίνεται στο χριστός ανέστη στο ραδιόφωνο ούτε θεραπεύουμε κάτι με την απάλειψή του», εκτιμά στο tvxs.gr η Γραμματέας της Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου Κλειώ Παπαπαντολέων. «Η Ελλάδα δεν είναι θρησκευτικά ουδέτερο κράτος, "θρησκεύεται", έχει συνταγματικά κατοχυρωμένη επικρατούσα θρησκεία. Γι' αυτό και έχουμε σοβαρότατα ζητήματα θρησκευτικής ελευθερίας, που ξεκινούν από την εκπαίδευση, το μάθημα των θρησκευτικών και την προσευχή, μέχρι το ποινικό οπλοστάσιο των αδικημάτων της βλασφημίας, που κατά καιρούς χρησιμοποιείται ως μηχανισμός λογοκρισίας σε βάρος της "βλάσφημης", δηλ. κριτικής απέναντι στην επικρατούσα θρησκεία, τέχνης. Οι ραδιοφωνικές ευχές εξάλλου, αποτελούν περισσότερο εθιμική έκφραση κοινωνικότητας, παρά έκφραση θρησκευτικότητας. Ως εκ τούτου, ούτε χρωματίζουν θρησκευτικά το κράτος ούτε προσβάλλουν θρησκευτικά διαφοροποιημένες ομάδες. Αυτό που προσβάλλει όλους μας είναι η ανοχή της Πολιτείας σε εμπρησμούς θρησκευτικών χώρων εβραίων και μουσουλμάνων που έχουν πάρει ανησυχητικές διάστασεις και στο δήθεν άλυτο θέμα του τζαμιού στην πρωτεύουσα, το οποίο τελικώς κινητοποιεί ρατσιστικά και ακροδεξιά αντανακλαστικά, που γίνονται κυρίαρχη αντίληψη. Δεν μπορούμε να αρνούμαστε το σεβασμό συνταγματικών δικαιωμάτων επειδή αφορούν μία μειοψηφία. Και δυστυχώς, ούτε η παρούσα κυβέρνηση, ούτε και καμία προηγούμενη, φαίνεται να αντιλαμβάνεται ότι υπομονεύει με αυτόν τον τρόπο τα ίδια της θεμέλια και αυτοεγκλωβίζεται σε ακροδεξιές αντιλήψεις».

«Παρόμοια μέτρα, και ενδεχομένως και πιο εκτεταμένα, που δεν αφορούν μόνο ένα συγκεκριμένο δήμο, εφαρμόζονται και στη Μεγάλη Βρετανία και στη Γαλλία. Δηλαδή, επί της ουσίας απαγορεύονται δημόσιες θρησκευτικές δηλώσεις τέτοιου τύπου. Προσωπικά, αντιλαμβάνομαι ότι πρόκειται, από τη μεριά ενός δήμου ή ευρύτερα μιας οποιαδήποτε πολιτείας, για μία προσπάθεια εξισορόπησης ανάμεσα στην -σε κάθε κράτος- πλειοψηφούσα (εν προκειμένω στην Ελλάδα επικρατούσα) θρησκεία και στις λοιπές θρησκευτικές κοινότητες. Θα έλεγα όμως ότι το θέμα εντοπίζεται αλλού», προσθέτει η κα Παπαπαντολέων.

Και εξηγείται: «Έχω την αίσθηση ότι κάθε θρησκευτική κοινότητα μπορεί και δημόσια να εκφράζει τη λατρεία της, ούτως ή άλλως αυτό προβλέπεται και συνταγματικά (το δικαίωμα στη θρησκευτική ελευθερία είναι τόσο ιδιωτικό και εσωτερικό όσο και δημόσιο), δηλαδή η δυνατότητα έκφρασης και μέσα από τις τελετουργίες της κάθε θρησκείας. Παράλληλα, πιστεύω ότι δεν παρέχεις με αυτόν τον τρόπο, με το να περιορίζεις τη δημόσια θρησκευτική λατρεία της πλειοψηφούσας θρησκευτικής κοινότητας, δικαιώματα στους άλλους. Απλώς περιορίζεις αυτά της πλειοψηφούσας. Δεν θεωρώ ότι με το να μην αναφέρουμε «Χριστός Ανέστη» από το ραδιόφωνο, θα αποκτήσουν οι μουσουλμάνοι τζαμί στην Αθήνα».

Η ίδια άλλωστε μεταφέρει την αίσθηση ότι «στη σημερινή κοινωνικοπολιτική συγκυρία αυτό το πράγμα δημιουργεί και ένα πολύ δυσάρεστο συναίσθημα στους Έλληνες (Χριστιανούς ή ευρύτερα). Αν είναι να έρθει κάποιος σε σύγκρουση, είναι καλό να το κάνει στην ουσία του ζητήματος. Πράγματι υπάρχει ένα θέμα καταπίεσης των θρησκευτικών μειονοτήτων ή των θρησκευτικών κοινοτήτων που διαφοροποιούνται από την επικρατούσα θρησκεία. Πράγματι υπάρχει μία έλλειψη σεβασμού απέναντι στο δικό τους δικαίωμα έκφρασης και λατρείας στο θεό τους και τα πιστεύω τους. Αλλά αυτό δεν λύνεται έτσι. Είναι καλό οι όποιες αποφάσεις να έχουν και πρακτική σημασία και να διευκολύνουν επί της ουσίας τους ανθρώπους που ασκούν το δικαίωμά τους».

Στο ίδιο πλαίσιο αναπόφευκτα έρχεται στη συζήτηση ο περιβόητος διαχωρισμός εκκλησίας και κράτους: «Η Ένωση έχει καταθέσει μία πρόταση νόμου -είναι πάντα στη διάθεση της πολιτείας να την αξιοποιήσει συνολικά ή μερικώς- που αφορά το διαχωρισμό κράτους και εκκλησίας. Νομίζω ότι είμαστε πολύ μακριά από αυτό, τόσο σε επίπεδο πολιτικής βούλησης όσο και σε επίπεδο κοινωνίας. Προφανώς αυτά συνδέονται μεταξύ τους, αλλά κάποιος πρέπει να κάνει την αρχή. Όπως αυτό που συζητάμε τώρα, δηλαδή να μπορούν οι θρησκευτικές κοινότητες ανεμπόδιστα να ασκούν τη θρησκευτική τους λατρεία και το θρησκευτικό τους δικαίωμα. Μπορούν να γίνουν κάποια βήματα τα οποία πρέπει να ξεκινήσουν από την πολιτεία. Προφανώς αυτά θα προκαλέσουν αντιδράσεις, αλλά δεν πειράζει. Αυτή τη στιγμή το κράτος λαμβάνει τόσα μέτρα που προκαλούν αντιδράσεις, που πλήττουν τους ανθρώπους πολύ περισσότερο και πολύ ουσιαστικότερα, που ορίζουν τη ζωή τους. Πόσο μάλλον όταν έχουμε να κάνουμε με κάτι τόσο αναχρονιστικό. Δεν μπορείς σε αυτή την περίπτωση να σταθμίσεις και να πεις: ‘εσύ δεν θα έχεις δικαιώματα εδώ, γιατί μου γκρινιάζουν’».

tvxs.gr

7 σχόλια :

Ανώνυμος είπε...

Πολύ καλά κάνουν... επιτέλους να σταματήσει αυτή η απαρχαιωμένη μέθοδος που θέτει η εκκλησία! Ο καθένας είναι ελεύθερος να πιστεύει ότι θέλει... Οπότε δεν πρέπει να γίνεται αναφορά σε καμμία θρησκεία! Δηλαδή εγώ αν ήμουν δημοσιογράφος θα ήταν όμορφα να εξέφραζα τα πολιτικά μου πιστεύω δημόσια; Το ίδιο ακριβώς είναι και με τα θρησκευτικά πιστεύω! και αυτό ένα είδος πολιτικής είναι...
Τώρα την άποψη του ΛΑΟΣ δεν τη σχολιάζω... ήταν είναι και θα είναι φασί....στες

"ο φίλος"

Ανώνυμος είπε...

πολύ ωραία παρομοίωση "φίλε" τα πολιτικά με τα θρησκευτικά πιστεύω.
το κράτος δεν έχει (και δεν πρέπει να έχει) θρησκεία, στην ουσία είναι το όργανο που υπηρετεί και εξυπηρετεί τον πληθυσμό της χώρας, οι ταμπέλες παρεμποδίζουν και διαστρεβλώνουν το έργο του
ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΩΡΑ!

Ανώνυμος είπε...

εμενα μου φαινεται προσβλητικη αυτη η απαγορευση /υπαγορευση,οταν υπαρχοθν πιο σπουδαια θεματα ,και δεν καταλαβαινω γιατι καποιος πρεπει να νιώσει προσβεβλημενος με την γιορτη της θρησκειας καποιου αλλου.(εκτος και εαν ειναι κακεντρεχης).δλδ εαν βρεθουμε σε μια μουσουλμανικη η αλλης θρησκειας χωρα που ετυχε να γιορταζουν θα πρεπει να παμε στην πρεσβεια μας να παραπονεθουμε.σωστο και δικαιο....
drakoumel

Ανώνυμος είπε...

Με την ίδια λογική "drakoumel", θα μπορούσα π.χ. να αρχίσω να καίω ξερόχορτα κάτω από το μπαλκόνι σου γιατί είναι η θρησκεία μου! Προσωπικά με ενοχλούν οι καμπάνες τις εκκλησίας γιατί μένω κοντά.. με ενοχλούν τα πυροτεχνήματα γιατι μπορεί να γίνει κάποιο ατύχημα και πολλά άλλα.... πρέπει να υπάρχει σεβασμός προς τον πλησίον σου..προς την προσωπική ηρεμία και γαλήνη του καθενός και όχι να μας επιβάλουν να ακούμε τις καμπάνες τους! Ας κάνουν ότι θέλουν μέσα στην εκκλησία δεν με ενοχλεί... αυτό όμως με την καμπάνα παραειναι ενοχλητικό...
Αλλά ο νεοελληνισμός χαρακτηρίζεται από μια μόνιμη καταιγίδα "κακεντρεχισμού" από όλους.... ΤΗΝ ΗΣΥΧΙΑ ΜΑΣ ΘΕΛΟΥΜΕ...

"ο φίλος"

Ανώνυμος είπε...

εαν εισαι τοσο τολμηρος ελα και καψτα ,στον πυργο μενω διπλα στο δασος .και εγω για σεβασμο μιλησα αλλα εσυ μου τσαμπουνας καμπάνες και αγριόχορτα ,τα οποια ειναι τελειως αλλο θεμα .συμφωνω με το θεμα για τις καμπανες οι οποιες κρουωνται επιδεικτικα ισως ,(για τα Ν.Μουδανια μιλαω).τα ντεσιμπελ πολλα και σε κατοικημενη περιοχη.αυτο με προθυμους ανθρωπους θα μπορουσε να ρυθμιστει πιστευω ,αλλα καποια πραγματα δεν καταργουνται επειδη απλα δε γουσταρουμε . ομολογω παντως οτι ο χοτζας εχει πιο γλυκια χροια .
drakoumel

Ανώνυμος είπε...

Υποθετικά μιλάμε πάντα! Δεν υπάρχει περίπτωση να κάψω ποτέ χόρτα.. Και επίσης δε ξέρω που είναι ο πύργος για να ρθω να πιούμε ενα καφεδάκι και να τα πούμε από κοντα... Αλλά αυτό που προσπαθώ να πώ είναι ότι δεν μπορώ να ανεχτώ από οποιαδήποτε θρησκεία να μου εκφράζει τις απόψεις της με αυτόν τον κραυγαλέο τρόπο που κάνει η "δικιά μας"! Ωραίες και οι καμπάνες, ωραίος και ο χότζας αλλά όλα τα υπόλοιπα που προσπαθούν να περάσουν που τα βάζεις; Για παράδειγμα, πως είναι δυνατον να υπάρχει εκκλησία τέτοιου μεγέθους στα Νέα Μουδανιά που πρόσφατα άκουσα ότι κόστισε 3.500.000 ευρώ και δεν έχει τελειώσει ακόμα;;; Που η εκκλησία χτίστηκε διαλύοντας την παλιά των προσφύγων και χωρίς να ενημερωθεί κανένας πολίτης...

Από τέτοιες εκκλησίες δεν θέλω να ακούσω καμμία καμπάνα.... Νομίζω ότι το έχουν ξεφτιλίσει το θέμα!

"ο φίλος"

Ανώνυμος είπε...

επιμένω και συνεχίζω όπως πριν ότι το θέμα εδώ είναι διαχωρισμός εκκλησίας κράτους. θα έπρεπε να είναι θέματα άσχετα μεταξύ τους. φτάνει πια η ελέω θεού εξουσία!
ο σεβασμός κάθε θρησκείας πρέπει να διασφαλιστεί αλλά η ύπαρξη επίσημης θρησκείας σε ένα κράτος καταδικάζει τουλάχιστον σε ένα βαθμό αυτό το σεβασμό των λοιπών θρησκειών

καλημέρες