Τρίτη 12 Απριλίου 2011

Αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής ένα μήνα πριν από τις εξετάσεις

Έναν μήνα πριν από τις πανελλαδικές εξετάσεις το υπουργείο Παιδείας αλλάζει τους όρους του παιχνιδιού με τέσσερις κινήσεις:

* Καθιερώνει δύο τύπους απολυτηρίου δίνοντας τη δυνατότητα σε όσους μαθητές δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις να λάβουν τίτλο απόλυσης εξεταζόμενοι σε όλα τα μαθήματα σε ενδοσχολικό επίπεδο.

* Καταργεί τις μετεγγραφές που στην παρούσα φάση της ανέχειας είναι όρος ζωής για χιλιάδες υποψηφίους και ακολουθώντας το αμερικάνικο μοντέλο εισάγει κοινωνικά κριτήρια στη διαδικασία εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ.....





* Κόβει από του χρόνου την κατηγορία των υποψηφίων που συμμετείχαν στη διαδικασία επιλογής για το 10% θέσεων κάνοντας χρήση της βαθμολογίας προηγούμενων ετών.

* Τέλος, μεταθέτει την υπουργική απόφαση για τον αριθμό των εισακτέων τον Ιούνιο αντί του Μαρτίου που ίσχυε μέχρι τώρα, με αποτέλεσμα οι υποψήφιοι να οδηγούνται στις εξετάσεις χωρίς να γνωρίζουν πόσες είναι οι προσφερόμενες θέσεις.

* Όλες οι ρυθμίσεις, έμμεσα ή άμεσα, επιδιώκουν την απομαζικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για λόγους οικονομίας. Επιπλέον στέλνουν μήνυμα στην πανεπιστημιακή κοινότητα ότι δεν χρειάζεται να αντιδρά για τις δραματικές περικοπές στη χρηματοδότηση, αφού πλέον τα ιδρύματα θα καλούνται να εκπαιδεύουν λιγότερους.

Η ΑΥΓΗ, 12/4/2011

Σχέδιο νόμου - μαμούθ

Οι παραπάνω ρυθμίσεις περιλαμβάνονται σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας για τα πειραματικά σχολεία. Πρόκειται για σχέδιο νόμου - μαμούθ που περιλαμβάνει πάνω από 60 άρθρα, που ρυθμίζουν όχι μόνο θέματα του ΥΠΔΜΘ αλλά και άλλων υπουργείων. Είναι χαρακτηριστικό ότι, παρά τις δεσμεύσεις πως δεν θα υπάρχουν νομοσχέδια - σκούπα, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας φέρει τις υπογραφές οκτώ υπουργών!

Μεταξύ άλλων, προωθούνται η συγχώνευση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, η κατάργηση του Οργανισμού Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων και η αναβάθμιση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Πάτρας που θα αναλάβει την παραγωγή όλου του εκπαιδευτικού υλικού και θα λειτουργεί με καθεστώς Ιδιωτικού Δικαίου. Οι ρυθμίσεις αυτές σκόνταψαν ακόμα και στο φιλικό περιβάλλον του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.



Θα αναγράφεται ο τύπος κάθε απολυτηρίου

Η ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας για την απόλυση από το Λύκειο χωρίς αναγκαστική συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις επιβεβαιώνει πλήρως τις ανησυχίες για την καθιέρωση απολυτηρίου δευτέρας κατηγορίας. Οι μαθητές που θα προτιμήσουν την «εύκολη» οδό θα πρέπει να γνωρίζουν ότι αυτό θα τους συνοδεύει σε όλη τους τη ζωή.

Όπως αναφέρεται με σαφήνεια, στους αποφοίτους αυτής της κατηγορίας «χορηγείται απολυτήριο στο σώμα του οποίου αναγράφεται ότι χορηγήθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας». Με άλλα λόγια θα αναγράφεται ότι αποκτήθηκε μέσα από τη διαδικασία εξετάσεων σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Η αναφορά περί ισότιμων απολυτηρίων που συνόδευσε την εξαγγελία της ρύθμισης έχει παραλειφθεί για τον απλούστατο λόγο ότι δεν μπορεί να είναι ισότιμα δύο απολυτήρια τα οποία έχουν αποκτηθεί μέσα από εξεταστικές δοκιμασίες διαφορετικού επιπέδου δυσκολίας.

Επίσης τα παιδιά που σκέφτονται να κάνουν χρήση αυτής της δυνατότητας θα πρέπει να ξέρουν ότι το υπουργείο Παιδείας δεν έχει κατά νου το «καλό τους», αλλά το ξαλάφρωμα της εξεταστικής διαδικασίας από αρκετές χιλιάδες υποψηφίους για λόγους οικονομίας! Το παραδέχεται ευθέως στην ειδική έκθεση αξιολόγησης, με την οποία «τεκμηριώνει» την αναγκαιότητα της ρύθμισης.

Πάντως, οι απόφοιτοι που θα λάβουν απολυτήριο μέσω ενδοσχολικών εξετάσεων θα έχουν τα επόμενα χρόνια το δικαίωμα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εφόσον λάβουν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις. Ωστόσο το απολυτήριό τους θα παραμένει δευτέρας κατηγορίας.



Εισαγωγή και από λίστες

Η μεγάλη επέμβαση στο DNA της διαδικασίας επιλογής επιχειρείται μέσα από τη θεσμοθέτηση κοινωνικών κριτηρίων εισαγωγής. Αντίστοιχες λίστες με υποψήφιους ειδικών κατηγοριών λειτουργούν και σε αμερικανικά πανεπιστήμια παράγοντας μάλιστα και σκάνδαλα που γίνονται πρωτοσέλιδα στον αμερικανικό Τύπο.

Οι μετεγγραφές πάσης φύσεως καταργούνται. Με τη ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας, σε κάθε τμήμα και σχολή, θεσπίζεται για κάθε ειδική κατηγορία υποψηφίων συγκεκριμένο ποσοστό θέσεων. Αθροιζόμενα τα ποσοστά αυτά δεν θα υπερβαίνουν το 20% του συνολικού θέσεων εισακτέων σε κάθε τμήμα και σχολή. Οι υποψήφιοι που μπορούν να καταλάβουν τις θέσεις αυτές μπορεί να προέρχονται από:

Πολύτεκνες οικογένειες. Πολυμελείς οικογένειες με τρία τέκνα εφόσον κανένα απʼ αυτά δεν υπερβαίνει το 26ο έτος της ηλικίας του. Υποψήφιοι με αδελφό ή αδελφή που φοιτά σε σχολή διαφορετικής πόλης της μόνιμης κατοικίας γονέων. Ορφανοί από τον ένα ή και από τους δύο γονείς. Τέκνα άγαμης μητέρας με ένα ή δύο μη αναγνωρισθέντα παιδιά. Υποψήφιοι με γονείς, τέκνα, αδέλφια, συζύγους που είναι τυφλοί, κωφοί, νεφροπαθείς ή ανήκουν στην κατηγορία ατόμων με αναπηρία πάνω από 67%. Τέκνα θυμάτων της τρομοκρατίας. Για την εισαγωγή των υποψηφίων των παραπάνω κατηγοριών (εξαιρούνται τα παιδιά των θυμάτων τρομοκρατίας) σε σχολές της Αθήνας και Θεσσαλονίκης θεσπίζεται εισοδηματικό κριτήριο. Το οικογενειακό εισόδημα του τελευταίου πριν από την εισαγωγή τους έτους δεν θα υπερβαίνει το ποσό των 50.000 ευρώ.

Η εισαγωγή θα γίνεται ως εξής: Αρχικά ο υποψήφιος μίας εκ των παραπάνω κατηγοριών θα κρίνεται μαζί με τους υπόλοιπους υποψηφίους της γενικής σειράς με βάση τη βαθμολογία του και τη δήλωση προτίμησης στο μηχανογραφικό δελτίο. Εάν δεν εισαχθεί στη σχολή ή στο τμήμα που έχει δηλώσει πρώτο στις προτιμήσεις του, κρίνεται για τις ειδικές θέσεις της ίδιας σχολής ή τμήματος ως υποψήφιος μιας εκ των ειδικών περιπτώσεων. Εάν δεν εισάγεται ούτε με το ειδικό ποσοστό, η διαδικασία συνεχίζεται κατά τον ίδιο τρόπο (πρώτα με τη γενική σειρά και μετά με την ειδική) μέχρι να βρεθεί ή να μη βρεθεί θέση για το συγκεκριμένο υποψήφιο.

Μια άλλη δεξαμενή υποψηφίων από ειδικές κατηγορίες συγκροτούν οι αθλητές με διακρίσεις, τα τέκνα Ελλήνων του εξωτερικού, οι Έλληνες της μουσουλμανικής μειονότητας και οι πάσχοντες από σοβαρές παθήσεις. Από το υπουργείο Παιδείας δεν διευκρίνιζεται το ποσοστό των θέσεων που λάβουν οι υποψήφιοι των παραπάνω κατηγοριών, ενώ εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι δεν γίνεται καμία αναφορά στους μαθητές που διακρίθηκαν σε επιστημονικές ολυμπιάδες.



Αλλοιώνεται η διαδικασία επιλογής

Το υπουργείο Παιδείας, κόβοντας τις μετεγγραφές και θεσπίζοντας ειδικά ποσοστά εισαγωγής για υποψηφίους ειδικών κατηγοριών, επιδιώκει να ελέγξει πλήρως τον αριθμό των φοιτητών που φοιτούν στα ιδρύματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο με τις παραπάνω ρυθμίσεις αλλοιώνει τη διαδικασία επιλογής, που στηριζόταν αποκλειστικά στη βαθμολογία των υποψηφίων και στις δηλώσεις προτίμησής τους.

Με τις ισχύουσες ρυθμίσεις ένα παιδί από πολυμελή οικογένεια μπορούσε να έρθει στην Ιατρική Αθήνας μόνο αν είχε περάσει στην Ιατρική Σχολή κάποιας άλλης πόλης. Με το νέο σύστημα, υποψήφιοι με πολύ χαμηλές βαθμολογίες μπορεί να εγγραφούν, με τα ειδικά ποσοστά, σε τμήματα και σχολές πρώτης ταχύτητας αφήνοντας έξω υποψηφίους γενικής σειράς με πολύ υψηλές επιδόσεις.

Επιπλέον τίποτα δεν διασφαλίζει ότι τις θέσεις των ειδικών κατηγοριών θα καταλάβουν οι έχοντες ανάγκη και στην πραγματικότητα εισόδημα κάτω των 50.000 ευρώ. Οι όποιοι έλεγχοι θα γίνουν μετά την εισαγωγή. Σύμφωνα με τα οριζόμενα, «εάν μετά την εισαγωγή με οποιονδήποτε τρόπο διαπιστωθεί ότι δεν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις εισαγωγής λόγω υποβολής ψευδών ή μη νόμιμων δικαιολογητικών, οι εισαχθέντες διαγράφονται από τα τμήματα εισαγωγής και αποκλείονται κατά τα δύο επόμενα ακαδημαϊκά έτη από κάθε διαδικασία επιλογής». Το επίσης εντυπωσιακό είναι ότι, για να μην προκληθεί ντόμινο, «οι θέσεις των διαγραφέντων δεν αναπληρώνονται ούτε μεταφέρονται».



Τελικός στόχος το επιλεκτικό πανεπιστήμιο

Άλλωστε ο αριθμός των εισακτέων παραμένει κλειστός ενώ ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία της μείωσης των θέσεων, η οποία θα κορυφωθεί, αν όχι αυτή τη χρονιά, σίγουρα τις επόμενες. Σκεφτείτε πόσες θέσεις γλιτώνει το υπουργείο Παιδείας μόνο την κατάργηση της κατηγορίας του 10% από το 2012. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας φτιάχνει επιλεκτικό Λύκειο γιατί θέλει επιλεκτικό Πανεπιστήμιο. Μέχρι να πετύχει το πρώτο, προωθεί αιφνιδιαστικά και πρόχειρα ρυθμίσεις μεταβατικού χαρακτήρα με στόχο να στενέψει τις πύλες εισόδου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η μετάθεση της ανακοίνωσης του αριθμού των εισακτέων μετά τις εξετάσεις εισαγωγής είναι ένα πρόσθετο «χαρτί» στα παιχνίδια προσφοράς και ζήτησης. Οι πραγματικές θέσεις που υποτίθεται ότι δίνει για να ενισχύσει συγκεκριμένες κοινωνικές κατηγορίες εξαρτώνται πλήρως από τον συνολικό αριθμό εισακτέων. Και αυτός είναι βέβαιο ότι θα γνωρίσει μεγάλη μείωση τα επόμενα χρόνια, μπορεί και από φέτος.


Στεφανάκου Π.
alfavita.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :