Γράφει ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΤΣΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ, Γεωπόνος
του Κέντρου "ΔΗΜΗΤΡΑ" Αγίου Μάμα Χαλκιδικής
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η ιστορία της γεωργικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα ξεκινά σχεδόν με τη δημιουργία του νεοελληνικού κράτους. Ο Κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας ήταν ο πρώτος που ορθά είδε την ανάγκη και την σημασία που είχε η γεωργική εκπαίδευση στο μικρό εκείνο Ελληνικό κράτος, το οποίο μέχρι σχεδόν τη δεκαετία του 1950 παρέμεινε με μια οικονομία κατεξοχήν γεωργική.
Όμως, παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα ήταν μια κατεξοχήν αγροτική χώρα, υπήρχε σημαντική υστέρηση στην παραγωγή, κυρίως λόγω έλλειψης κατάλληλου εξοπλισμού, υποδομής και τεχνογνωσίας. Αρκετά νωρίς διαπιστώθηκε η ανάγκη για την ανάπτυξη της απαραίτητης τεχνογνωσίας, που θα βοηθούσε στην αύξηση της γεωργικής παραγωγής και στην βελτίωση της ποιότητάς της.
Αυτή η τεχνογνωσία έπρεπε.......
εκτός από το αναπτυχθεί στα διάφορα πανεπιστήμια και ερευνητικούς φορείς, να μεταφερθεί και στους κατεξοχήν εκφραστές της γεωργικής παραγωγής, στους αγρότες. Την ανάγκη του αγροτικού πληθυσμού για επαγγελματική εκπαίδευση, επαγγελματική κατάρτιση, επιμόρφωση και ενημέρωση έχει αναλάβει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων αρχικά με τη δημιουργία των Κέντρων Επαγγελματικής Γεωργικής Εκπαίδευσης (Κ.Ε.Γ.Ε.) και στη συνέχεια της ένταξης αυτών στον Οργανισμό Γεωργικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Απασχόλησης (Ο.Γ.Ε.Ε.Κ.Α.) / "ΔΗΜΗΤΡΑ".
O Οργανισμός είναι ο εθνικός φορέας που προωθεί θεσμικά μέσω των ΕΠΑ.Σ. που διαθέτει, καθώς και των 70 Κέντρων "ΔΗΜΗΤΡΑ", τη βελτίωση των επαγγελματικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων των αγροτών, ώστε να παράγουν ανταγωνιστικά προϊόντα, σεβόμενοι παράλληλα τον καταναλωτή και το περιβάλλον. O Οργανισμός είναι Ν.Π.Ι.Δ. και γι’ αυτό συνδυάζει κατάλληλα το κύρος του δημόσιου, όσο και την αποτελεσματικότητα του ιδιωτικού τομέα.
Σήμερα, όμως, υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης που σκιάζει την Ελλάδα, αποφασίστηκε ο Ο.Γ.Ε.Ε.Κ.Α "ΔΗΜΗΤΡΑ" να συγχωνευτεί με άλλους τρεις φορείς του Υπ.Α.Α.Τ. (ΕΘ.Ι.ΑΓ.Ε., ΕΛ.Ο.ΓΑ.Κ. και Ο.Π.Ε.ΓΕ.Π.) σε ένα φορέα, τον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό (Ε.Γ.Ο.) "ΔΗΜΗΤΡΑ", με σκοπό, αφ’ ενός, τη μείωση του λειτουργικού κόστους, αφ’ ετέρου δε, την καλύτερη παροχή υπηρεσιών και βοήθειας προς τον Έλληνα αγρότη. Παρά τις όποιες ενστάσεις που έχουν διατυπωθεί αρχικά, μέσα από την συγχώνευση διαφαίνεται να υπάρχουν προοπτικές περαιτέρω βελτίωσης στις υπηρεσίες που παρείχαν ως τώρα οι τέσσερις οργανισμοί λειτουργώντας ανεξάρτητα.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Στον τομέα της εκπαίδευσης και κατάρτισης, λοιπόν, ο νέος Οργανισμός μέσω των υπαρχουσών δομών των κέντρων "ΔΗΜΗΤΡΑ", πέραν της κατάρτισης των υπόχρεων εκπαίδευσης νέων γεωργών, θα μπορούσε:
• Να προβεί στην κατάρτιση και υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης για ανέργους πάνω σε θέματα που αφορούν τη γεωργία γενικότερα. Σήμερα, με την ανεργία να έχει βρίσκεται σε υψηλά για την Ελλάδα δεδομένα, μια διέξοδος για τους άνεργους των πόλεων διαφαίνεται να είναι η επιστροφή στην επαρχία και η καλλιέργεια της πατρογονικής γης. Ένας βασικός παράγοντας, για να έχουν επιτυχία όσοι επιλέξουν να ασχοληθούν σοβαρά με αυτήν την επιλογή, είναι η επένδυση στην γνώση και στην απόκτηση τεχνογνωσίας. Επιλογή που μπορεί να μην έχει άμεσα οικονομικά αποτελέσματα, αλλά θα ενημερώσει και θα προετοιμάσει σωστά τον άνεργο / υποψήφιο αγρότη. (Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη το Υπ.Α.Α.Τ., σε συνεργασία με τις περιφέρειες, έχει ξεκινήσει τις διεργασίες για την υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης ανέργων σε τομείς όπως η γεωργία).
• Να προβεί στην κατάρτιση και υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης σχετικά με την ορθολογική χρήση των φυτοπροστατευτικών προϊόντων (γεωργικών φαρμάκων). Η κατάρτιση και ενημέρωση όσων σχετίζονται με τη διακίνηση και χρήση των φυτοπροστατευτικών προϊόντων είναι απαίτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την οποία οφείλει η Ελλάδα να ενσωματώσει στην εθνική της νομοθεσία.
• Να προβεί στη δημιουργία πιλοτικών κέντρων –όπου αυτό είναι δυνατό– για τη βιωματική και τη δια βίου μάθηση των αγροτών*. Η πρόταση αφορά την καλλιέργεια σε έναν ενιαίο, επισκέψιμο και εύκολα προσβάσιμο χώρο μιας σειράς πιλοτικών και επιδεικτικών καλλιεργειών, με σκοπό την ενημέρωση, την επίδειξη, την εκπαίδευση και κατάρτιση των γεωργών με την εισαγωγή καινοτόμων συστημάτων στην παραγωγή και διαχείριση των καλλιεργειών της περιοχής τους (ελιά, βερίκοκο, αμπέλι) ή σε νέες καλλιέργειες (κράνα, ρόδια). Ο χώρος του πιλοτικού αγροκτήματος θα είναι ένα αγρόκτημα εύκολα προσβάσιμο και γνωστό στους αγρότες της κάθε περιοχής. Για παράδειγμα, στο νομό Χαλκιδικής θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το σύνολο ή μέρος των κτημάτων του ΕΘ.Ι.ΑΓ.Ε. που βρίσκονται στο χώρο της γνωστής εμποροπανήγυρης του Αγίου Μάμα. Το κτήμα περιλαμβάνει περίπου 150 εκτάρια καλλιεργήσιμης γης και 3.000 περίπου ελαιόδεντρα, στις κτιριακές εγκαταστάσεις περιλαμβάνεται ένα προβατοστάσιο δυναμικότητας 300 περίπου προβάτων, ενώ στο ίδιο μέρος υπάρχει επίσης και το Ινστιτούτο Μελισσοκομίας μοναδικό στην Ελλάδα και με ένα ήδη σημαντικό ρόλο στη μεταφορά της τεχνογνωσίας της μελισσοκομίας στους μελισσοκόμους.
Η κατάρτιση θα περιλαμβάνει οργανωμένες ή μη επισκέψεις αγροτών σε ολόκληρη την καλλιεργητική περίοδο και, κυρίως, κατά την υλοποίηση σημαντικών εργασιών (κλάδεμα ελιάς), οργάνωση τριήμερων προγραμμάτων κατάρτισης, οργάνωση ημερήσιων ενημερωτικών συναντήσεων. Η διαχείριση προτείνεται να γίνει από το τοπικό κέντρο Δήμητρα ή εναλλακτικά από την τοπική Ένωση Νέων Αγροτών (εφόσον αυτή υπάρχει) ή και από τη συνεργασία διάφορων φορέων (Δ/νσεων Αγροτικής Ανάπτυξης, Συνεταιρισμών) με το συντονισμού του Κέντρου «Δήμητρα».
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Αποτελεί κοινή παραδοχή ότι ο μόνος τρόπος για να ξεπεράσει η Ελλάδα την οικονομική κρίση, είναι να ακολουθήσει τον μονόδρομο της ανάπτυξης. Μιας ανάπτυξης που θα προέλθει από την αξιοποίηση των φυσικών πόρων και τη βελτίωση του εγχώριου παραγωγικού δυναμικού.
Πέραν, λοιπόν, της αξιοποίησης της ηλιακής ενέργειας ή του τουρισμού, που ορθά προτείνουν κάποιοι, λύση στο αδιέξοδο της Ελλάδας μπορεί να δώσει και η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που μας παρέχει η Ελληνική Γεωργία.
Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σε ένα περιβάλλον παγκοσμιοποίησης, όσο περισσότερο επενδύει κάποιος στην απόκτηση γνώσης για το επάγγελμά του, τόσο περισσότερο παραγωγικός και ανταγωνιστικός γίνεται.
* Σημείωση
Η εν λόγω πρόταση πρωτοδιατυπώθηκε από τον κ. Κορομπίλια Γιώργο, Γεωπόνο του Κέντρου "ΔΗΜΗΤΡΑ" Καλαμπάκας.
http://www.gnomihalkidikis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου