Νέο τρόπο αξιολόγησης των μαθητών, ο οποίος θα συνδυάζει ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά ενώ θα δίνει έμφαση στη διάγνωση των αδυναμιών τους, εισηγείται το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Σύμφωνα με την πρόταση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της αναμόρφωσης του λυκείου που παρουσιάστηκε την προηγούμενη Τετάρτη από την υπουργό Παιδείας Άννα Διαμαντόπουλου, το νέο σύστημα αξιολόγησης θα πρέπει ....
να εναρμονίζεται με τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών και το περιεχόμενο του κάθε γνωστικού αντικειμένου.
Ειδικότερα, το Π.Ι υποστηρίζει ότι η ποιοτική περιγραφή της επίδοσης του μαθητή κρίνεται σκόπιμο να εκτιμάται και με εναλλακτικές μεθόδους και διαδικασίες αξιολόγησης, οι οποίες ενθαρρύνουν τον μαθητή να αξιολογήσει ο ίδιος τη μαθησιακή του πορεία (αυτοαξιολόγηση).
Σε αυτό το πλαίσιο, θα αξιολογούνται οι δημιουργικές-διερευνητικές εργασίες, τα ομαδικά σχέδια εργασιών, ο φάκελος δραστηριοτήτων του μαθητή αλλά και η συστηματική παρατήρηση του εκπαιδευτικού.
Ωστόσο τα στελέχη του Π.Ι, που εισηγήθηκαν τις αλλαγές, ξεκαθαρίζουν πως για την επιτυχή εφαρμογή του νέου πλαισίου αξιολόγησης του μαθητή, θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση η ουσιαστική και πολυεπίπεδη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης σε νέες διδακτικές μεθόδους, η οποία θα συνδέει τη θεωρία με την πράξη.
Αναφορικά με τους στόχους που τίθενται με το νέο σύστημα αξιολόγησης, συνοψίζονται στα εξής:
Ελεγχος της προόδου στους τομείς της απόκτησης γνώσεων και δεξιοτήτων καθώς και στον τομέα της καλλιέργειας αρχών και αξιών.
Παρακολούθηση της εξέλιξης της προσωπικότητας του μαθητή. Υποστήριξή του, προκειμένου να επιλέξει συνειδητά την κατεύθυνσή του προς τις ανώτερες εκπαιδευτικές βαθμίδες.
Ενίσχυση του μαθητή προκειμένου να επιλέξει συνειδητά την κατεύθυνσή του προς τις ανώτερες εκπαιδευτικές βαθμίδες.
Ειδική μέριμνα θα υπάρχει για την αξιολόγηση των μαθητών με αναπηρία, καθώς σύμφωνα με το σχέδιο θα πρέπει να διαπνέεται από τις ακόλουθες αρχές:
την αρχή της ολόπλευρης εκτίμησης της παρουσίας του μαθητή, προκειμένου να διαγνωσθούν αδυναμίες και να ενισχυθούν δυνατότητες σε σχέση με την καθημερινή ζωή
τη συσχέτιση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης με το εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, την αναπηρία ή την ειδική εκπαιδευτική ανάγκη του μαθητή
την ένταξη του μαθητή στη σχολική κοινότητα και τις ειδικές εκπαιδευτικές παροχές που πιθανόν να χρειάζεται.
Που στοχεύουν οι προτάσεις
Οι προτάσεις για την αξιολόγηση, τις οποίες κατέθεσε η Διατμηματική Επιτροπή του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κινούνται σε έξι άξονες.
Συγκεκριμένα:
1Σε ένα σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης πρέπει να προτάσσονται τα κίνητρα μάθησης που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση του μαθητή, την ενθάρρυνση της προσπάθειάς του, τον προσδιορισμό των ενδιαφερόντων του.
2Παρακολουθείται η πρόοδος του μαθητή και εντοπίζονται οι μαθησιακές του δυνατότητες ή αδυναμίες σε σύγκριση με τις πρότερες επιδόσεις του.
3 Δίνεται έμφαση στην εξατομίκευση της αξιολόγησης αποφεύγοντας τυποποιημένες διαδικασίες σύγκρισης.
4Αναδεικνύεται η «μαθησιακή ταυτότητα» κάθε μαθητή λαμβάνοντας υπόψη τον ατομικό τρόπο και ρυθμό μάθησης του μαθητή, το στάδιο της γλωσσικής του ανάπτυξης, αλλά και τις ευκαιρίες που του προσφέρει το κοινωνικο-οικονομικό του περιβάλλον.
5 Υπάρχει στόχευση για την ανάπτυξη της υπευθυνότητας και την καλλιέργεια κριτικού και δημιουργικού πνεύματος.
-Προάγεται η συνδυαστική, διεπιστημονική και ολιστική προσέγγιση της γνώσης και μέσα από τη χρήση νέων τεχνολογιών.
Που εντοπίζονται τα προβλήματα
Το ισχύον σύστημα αξιολόγησης θεωρείται από πολλούς ξεπερασμένο καθώς περικλείει πλήθος σοβαρών δυσλειτουργιών, ελλείψεων σε θέματα επιμόρφωσης αλλά και υλικοτεχνικών υποδομών.
Τα βασικότερα προβλήματα εντοπίζονται στην περιορισμένη χρήση και αξιοποίηση συνδυαστικών μεθόδων ποσοτικού ποιοτικού χαρακτήρα στο πλαίσιο της αξιολόγησης, τα οποία απορρέουν από την ελλιπή επιμόρφωση τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των στελεχών εκπαίδευσης.
Ενα άλλο σημαντικό θέμα αφορά την έλλειψη θεσμοθέτησης της συμμετοχής των μαθητών σε διαδικασίες ανάλυσης των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης.
Την ίδια στιγμή, τονίζεται πως τα αρνητικά χαρακτηριστικά των πανελλαδικών εξετάσεων παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ενδοσχολική αξιολόγηση με συνέπεια το βάρος να πέφτει στην απομνημόνευση και τους μαθητές να εμφανίζονται αδιάφοροι για τα μαθήματα γενικής παιδείας.
Τέλος, τα στελέχη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου υποστηρίζουν ότι με το υπάρχον σύστημα δίνεται έμφαση στην αξιολόγηση κυρίως γνωστικών στόχων και όχι στόχων όπως η διάπλαση ανθρώπων ικανών:
να κατανοούν τα κρίσιμα προβλήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη και πολυπολιτισμική κοινωνία,
να συμμετέχουν δημιουργικά σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο και εξελισσόμενο κόσμο,
να διαμορφώνουν ιδέες, συμπεριφορές και στάσεις ζωής υπεύθυνες και επωφελείς τόσο για τους ίδιους όσο και για το κοινωνικό σύνολο.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ - ΕΘΝΟΣ/ΠΑΙΔΕΙΑ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου