Άντρο κακοποιών, χώρος απορριμμάτων και εστία μόλυνσης είναι εδώ και χρόνια το κτίριο του Ξενία στο Παλιούρι Χαλκιδικής.
Η εικόνα που παρουσιάζουν οι εγκαταστάσεις του είναι τραγική. Το κτίριο είναι ερειπωμένο, με σπασμένα κουφώματα και λεηλατημένο από κάθε αντικείμενο που υπήρχε στο εσωτερικό του. Σκουπίδια, σπασμένα έπιπλα και κατεστραμμένες επιφάνειες, σύριγγες και κάθε είδους απορρίμματα «κοσμούν» πλέον τις εγκαταστάσεις τού άλλοτε τουριστικού κέντρου στο νότιο άκρο της χερσονήσου της Κασσάνδρας.......
Πρόσφατο παράδειγμα εγκατάλειψης ήταν η αποκάλυψη της αστυνομίας ότι στους χώρους του σπείρα αλλοδαπών «αποθήκευε» λουκουμάδες στις πλέον ανθυγιεινές συνθήκες, τους οποίους πουλούσαν στη συνέχεια στις παραλίες της περιοχής. Δεν είναι βεβαίως το μοναδικό περιστατικό παρανομίας, αφού στους χώρους «περισσεύουν» οι πεταμένες σύριγγες από χρήστες ναρκωτικών. Επιπλέον, οι χώροι αποτελούν «εύκολη» λύση για την απόθεση σκουπιδιών και διάφορων άχρηστων αντικειμένων.
Στο εσωτερικό τού κτιρίου, η εικόνα εγκατάλειψης, όπως αποτυπώνεται και στις φωτογραφίες, καταδεικνύει την πλήρη αδιαφορία της πολιτείας για την περιουσία της, ενώ οι κατ’ επανάληψη εξαγγελίες για την αξιοποίηση της Εταιρείας Τουριστικών Ακινήτων (ΕΤΑ) παραμένουν στα συρτάρια, αφού δεν έχει βρεθεί ακόμη ο ενδεδειγμένος τρόπος.
Το κτίριο αμαυρώνει την εικόνα του Τορωναίου κόλπου, μιας από τις ομορφότερες περιοχές της Χαλκιδικής.
Εξαγγελίες στα χαρτιά
Η κυβέρνηση, στο πλαίσιο της εξοικονόμησης εσόδων, ανακοίνωσε, ήδη από πέρυσι, την αξιοποίηση όσων ακινήτων ανήκαν στον ΕΟΤ και μετέπειτα στην ΕΤΑ, ωστόσο έως σήμερα κανείς διαγωνισμός δεν έχει προχωρήσει. Ειδικότερα για το ξενία στο Παλιούρι, η πρόεδρος της ΕΤΑ Αυγή Μαρκοπούλου και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Δ. Λάμπρου επισκέφθηκαν πέρυσι, την περίοδο της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης, την περιοχή, αλλά και τις υπόλοιπες εκτάσεις της ΕΤΑ στη Χαλκιδική, ανακοινώνοντας την προκήρυξη διαγωνισμού, τον περσινό Οκτώβριο. Από τότε έως σήμερα το ξενία απλώς ρημάζει, όπως και τα υπόλοιπα ανά τη χώρα τουριστικά ακίνητα.
Να σημειωθεί ότι εκτός από το ξενία στην περιοχή η ΕΤΑ κατέχει και το κάμπινγκ Παλιουρίου. Τo κάμπινγκ καταλαμβάνει παραλιακή έκταση περίπου 200 στρεμμάτων (τμήμα ευρύτερης έκτασης ΕΟΤ, περίπου 1.900 στρεμμάτων), ενώ η δυναμικότητά του ανέρχεται σε 100 θέσεις τροχόσπιτων/σκηνών - 300 άτομα (500 μη αριθμημένες θέσεις - 1.500 άτομα εκτός προδιαγραφών άδειας λειτουργίας).
Παράλληλα, η διοίκηση της εταιρείας επισκέφθηκε τόσο τα υποκαταστήματα της ΕΤΑ (μαρίνα Καλαμαριάς, ακτή Αγίας Τριάδας, κάμπινγκ Παλιουρίου) όσο και τα προς αξιοποίηση ακίνητα, τα οποία είναι η έκταση στο Παλιούρι, τα ακίνητα στην Επανομή και στον Άγιο Ιωάννη Νικήτης, το κτήμα Αζάπικο, το κάμπινγκ Σκοτίνας και το Τουριστικό Περίπτερο Ξενία Πλαταμώνα.
Σε ό,τι αφορά το κάμπινγκ της Σκοτίνας, ο διαγωνισμός που προκηρύχθηκε δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, διότι, όπως ανέφερε σε απάντησή του ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΑ κ. Λάμπρου, σε σχετική ερώτηση του βουλευτή Πιερίας Κώστα Κουκοδήμου, «ο διαγωνισμός καθυστερεί λόγω της έντονης αντίδρασης της τοπικής κοινωνίας», παρά το γεγονός ότι τοπικοί φορείς και επαγγελματίες του τουρισμού δηλώνουν ακριβώς το αντίθετο…
Τα έργα τέχνης έγιναν γιαπιά
Το κτίριο του ξενία στο Παλιούρι ανακηρύχτηκε διατηρητέο μνημείο μαζί με άλλα πέντε ανά τη χώρα ομοφώνως από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων. Η σημερινή του εικόνα, βεβαίως, μόνο με γιαπί φαντάζει, παρότι αποτελεί έργο του κορυφαίου έλληνα αρχιτέκτονα Άρη Κωνσταντινίδη.
Τα ξενία αποτελούν μία αλυσίδα από 45 συγκροτήματα, «σπαρμένα» κυριολεκτικώς στις πιο ενδιαφέρουσες περιοχές της χώρας, τα οποία κατασκευάστηκαν από τη δεκαετία του ’50 έως τη δεκαετία του ’70, για να αποτελέσουν την ελληνική πρόταση στο διεθνές τουριστικό τοπίο. Ο σχεδιασμός τους, η σωστή επιλογή και η ευρηματική χρήση των υλικών έδωσαν κτίρια σε σωστή κλίμακα που ενσωματώθηκαν στον περιβάλλοντα χώρο, ενώ αξιοποίησαν στο έπακρο το ελληνικό κλίμα και, κυρίως, το φυσικό φως. Για την κατασκευή τους επιστρατεύτηκαν κορυφαίοι αρχιτέκτονες, στους οποίους, εκτός από τους Άρη Κωνσταντινίδη, περιλαμβάνονται οι Φ. Βώκος, Δημήτρης Πικιώνης, Κ. Κιτσίκης και Χ. Σφαέλλος. Δεν είναι τυχαίο ότι το 1962 ο θεωρητικός της Αρχιτεκτονικής, καθηγητής Π. Μιχελής, τα είχε χαρακτηρίσει «δείγματα της εν Ελλάδι αρχιτεκτονικής». Η Βαυαρική Ακαδημία Καλών Τεχνών, της οποίας ο Άρης Κωνσταντινίδης ήταν απόφοιτος και μέλος ως τον θάνατό του, τα θεωρεί εξέχον κομμάτι της ελληνικής και ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής του 20ού αιώνα.
Οι ελληνικές αρχές έχουν όμως άλλη άποψη. Τα τελευταία χρόνια, σε συνδυασμό με τη μετατροπή του ΕΟΤ σε ΕΤΑ, αντιμετωπίζονται ως «φιλέτα» και προσφέρονται χωρίς προδιαγραφές σε επίδοξους επενδυτές. Το 2005 δόθηκε άδεια κατεδάφισης για το ξενία των Ιωαννίνων, όπου ήδη χτίστηκε ένα μεγαθήριο 500 κλινών. Ανάλογα σενάρια ακούγονται κατά καιρούς για την περίπτωση του Ηρακλείου Κρήτης. Οι επεμβάσεις έκαναν αγνώριστα τα κτίρια στον Πόρο και το Μεσολόγγι, ενώ προσθήκες έγιναν στην Ηγουμενίτσα. Μοναδικές φωτεινές εξαιρέσεις είναι τα ξενία στην Ολυμπία και τον Βόλο.
Της Μαρίας Καραούλη (Μακεδονία)
φωτ.:Jonas Adolfsen
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου