Στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας ο περιφερειακός σύμβουλος και ευρωβουλευτής Μιχάλης Τρεμόπουλος κατέθεσε την παρακάτω τοποθέτηση για το «Επιχειρησιακό Πρόγραμμα 2012-2014»:
Το «Επιχειρησιακό Πρόγραμμα 2012-2014», που συνέταξε η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, χαρακτηρίζεται από παντελή έλλειψη πρωτοτυπίας και εναλλακτικής προοπτικής ενώ αποτελεί επανάληψη -σε μεγαλύτερη κλίμακα τώρα- των σχεδίων που ακολούθησε η πρώην Νομαρχία Θεσσαλονίκης (Ν.Α.Θ.).
Σήμερα που οι προκλήσεις της κρίσης επιβάλλουν την αναθεώρηση και την αναζήτηση νέων λύσεων, η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας πάσχει από έλλειψη γνώσης, σοβαρότητας και -φυσικά- οράματος, καθώς δηλώνει πως επιδιώκει το αυτονόητο μέσα από πομπώδεις εκφράσεις,
Πρόκειται για ένα Στρατηγικό Σχεδιασμό χωρίς ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ. Και δυστυχώς είναι ο πρώτος που συντάσσεται από την αιρετή Περιφέρεια.
Ακόμη και αυτή η δήλωση του οράματος -«μια δυνατή περιφέρεια με ανθρώπινη ταυτότητα»- εξαντλείται στο αυτονόητο, αφού ο θεωρητικός βασικός ρόλος κάθε φορέα και οργανισμού είναι η εξυπηρέτηση του ανθρώπου μέσα σε ένα υγιές ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον.
Κι ενώ σημείο αιχμής του οράματος είναι ο από «κάτω προς τα πάνω» σχεδιασμός, το σχέδιο που έρχεται στο περιφερειακό συμβούλιο είναι προϊόν των διοικητικών μηχανισμών -και ως τέτοιο καλύπτει το γράμμα του Νόμου- αλλά δεν είναι αποτέλεσμα δημοκρατικών διαδικασιών και διαβουλεύσεων του περιφερειακού συμβουλίου, του οποίου η σημαντικότερη αρμοδιότητα είναι «η διαμόρφωση, έγκριση και παρακολούθηση της εφαρμογής του επιχειρησιακού προγράμματος της περιφέρειας».
Επιπλέον, έρχεται προς συζήτηση ως 5ο θέμα, υποβαθμίζοντας έτσι τη σημαντικότητά του, αφού ο χρόνος των τοποθετήσεων θα είναι περιορισμένος και ημέρα Τρίτη και όχι Πέμπτη που είναι η ημέρα συνεδριάσεων του περιφερειακού συμβουλίου, αγνοώντας την εκφρασμένη δυσκολία πολλών συμβούλων και επικεφαλής των παρατάξεων να παρευρίσκονται στη Θεσσαλονίκη την ημέρα αυτή.
Μια τέτοια στάση δείχνει έλλειψη σοβαρότητας στην αντιμετώπιση ενός οργάνου όπως το Περιφερειακό Συμβούλιο και αδυναμία κατανόησης τόσο του ρόλου του θεσμού αυτού όσο και της Περιφέρειας συνολικά.
Θυμίζουμε ότι δεν έχει συσταθεί ακόμη η Περιφερειακή Επιτροπή Διαβούλευσης, όπως δεν εκλέχθηκε ούτε ο Συμπαραστάτης του πολίτη, αποδεικνύοντας στην πράξη το φόβο των διοικούντων στην από τα κάτω διαμόρφωση των επιλογών που αφορούν τη ζωή των πολιτών.
Από τη μελέτη στο κεφάλαιο της ανάλυσης της υπάρχουσας κατάστασης στην Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας βγαίνουν τα ζοφερά συμπεράσματα τα οποία είναι γνωστά σε όλους μας, αφού και χωρίς στατιστικά δεδομένα και επιστημονικά εργαλεία τα ζούμε στην καθημερινότητα μας. Πως όμως προτίθεται να τα διορθώσει η σημερινή διοίκηση της Περιφέρειας; Ουδεμία σοβαρή απάντηση!
Ο Στρατηγικός σχεδιασμός εξαντλείται σε γενικόλογους στόχους για προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης, της αειφόρου ανάπτυξης, της κοινωνικής ανάπτυξης, της πολιτιστικής ανάπτυξης κτλ κτλ, που απλώς μας φέρνουν στη μνήμη παλιότερα κείμενα (π.χ. Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου ανάπτυξης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας -ΦΕΚ 218/6-2-2004).
Έχει αποδειχτεί ότι οποιαδήποτε μελέτη, για να είναι εφαρμόσιμη θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να είναι ξεκάθαρες και συνεκτικές οι πολιτικές επιλογές. Σε αυτή τη βάση, την όποια μελέτη θα έπρεπε να τη δούμε ως ένα από τα εργαλεία για τη διαμόρφωση του Σχεδίου Στρατηγικής, ενταγμένο, όμως, σε έναν ολοκληρωμένο και ρεαλιστικά εφαρμόσιμο σχεδιασμό για το τι θέλουμε να κάνουμε και με ποιον τρόπο, μέσα στις συνθήκες της κρίσης. Δεν μπορούμε π.χ. να μιλάμε ακόμη για τουρισμό πολυτελείας και ανάπτυξη του οδικού δικτύου. Δεν είναι δυνατόν να είμαστε εκτός πραγματικότητας και να μετράμε την ανάπτυξη με τα μεγάλα έργα και τα κυβικά του μπετόν που θα καλύψουν την Περιφέρεια. Δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για ήπια ανάπτυξη του ορεινού τουρισμού και την ίδια στιγμή να ανακοινώνεται από τον Παναγιώτη Ψωμιάδη ότι όραμα της Περιφέρειας είναι η ανάληψη της διαχείρισης του χιονοδρομικού κέντρου του Καϊμακτσαλάν από έναν αξιόπιστο στρατηγικό επενδυτή. Δεν είναι δυνατόν να μην αναφέρεται στους στόχους η διαφύλαξη των κοινωνικών αγαθών, όπως το νερό.
Μια εξελιγμένη μορφή στρατηγικού σχεδιασμού πρέπει να έχει τα παρακάτω κύρια στάδια:
1. Προσδιορισμό των κύριων παραμέτρων του σχεδιασμού,
2. Ανάλυση της παρούσας κατάστασης, εφαρμογή εργαλείων ανάλυσης,
3. Προσδιορισμό των βασικών στόχων,
4. Προσδιορισμό πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων ανά στόχο,
5. Διαμόρφωση στρατηγικών σχεδιασμού,
6. Επιλογή άριστων στρατηγικών,
7. Εφαρμογή, δράσεις,
8. Έλεγχο, αξιολόγηση, ανατροφοδότηση
Δεν πρέπει να επαναλαμβάνουμε λάθη του παρελθόντος όταν όλος ο σχεδιασμός επικεντρώνονταν στην εκπόνηση μιας μελέτης, που συνήθως έμενε στα συρτάρια για να αντικατασταθεί αργότερα με μια άλλη μελέτη. Αν παγιωθεί αυτή η αντίληψη, το Περιφερειακό Συμβούλιο θα χάσει εντελώς τον πολιτικό ρόλο του, η Περιφέρεια θα μεταβιβάσει αλλού τον επιτελικό της χαρακτήρα ενώ η ανάγκη στρατηγικού σχεδιασμού με συμμετοχικό τρόπο θα εκφυλιστεί σε μια συνήθη διαδικασία εκπόνησης μελετών.
Θεσσαλονίκη 30.8.2011
ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ
Φιλίππου 51, 54631 Θεσσαλονίκη, τηλ. 2310.222503, fax 2310.421196,
e-mail: ecology-trem@nath.gr www.ecology-salonika.org
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου