Mε αφoρμή την ολοκλήρωση του διαγωνιστικού μέρους του φεστιβάλ ψηφιακών ταινιών, Public Digital Festival, o Κώστας Γαβράς «παρέδωσε» ένα μάθημα υψηλού επιπέδου σκηνοθεσίας και παρουσίασε στους συμμετέχοντες τη δική του οπτική σε ό,τι αφορά τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τον κινηματογράφο.
Τη συζήτηση συντόνισε ο κριτικός κινηματογράφου...
και δημοσιογράφος, Δηµήτρης Δανίκας, ο οποίος «μύησε» τους παρευρισκομένους στα μυστικά της κινηματογραφικής ματιάς του Κώστα Γαβρά, από την πρώτη του ταινία έως σήμερα.
«Μία ταινία είναι η σχέση του σκηνοθέτη με τους ηθοποιούς και με την κάμερα», ανέφερε ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης, ανοίγοντας τη χθεσινή εκδήλωση.
Ενστερνιζόμενος την άποψη του Ζαν Κοκτώ υπογράμμισε ότι «η σκηνοθεσία συνίσταται σε 80% δουλειά και 20% ταλέντο.
Ο σκηνοθέτης είναι ο κυρίαρχος του παιχνιδιού στον κινηματογράφο, είναι ένα είδος ενορχηστρωτή, ενώ το σενάριο αποτελεί την πρώτη ύλη για την επιτυχία μιας ταινίας».
Σε ό,τι αφορά την πολιτική διάσταση των ταινιών του, ο σκηνοθέτης του «Ζ» δήλωσε ότι «όλες οι ταινίες έχουν πολιτικό περιεχόμενο, καθώς αντανακλούν την πολιτική και τη φιλοσοφία των δημιουργών τους. Ένα θέαμα που πάει τόσος κόσμος να το δει, δεν γίνεται να είναι απολιτικό».
Σημείωσε, επίσης, ότι «όλες οι ταινίες δεν χρειάζεται απαραίτητα να πηγαίνουν καλά. Είναι σαν τα βιβλία. Ορισμένα μπορεί ν' απευθύνονται σε λίγους».
Στη συνέχεια, μιλώντας για τη σχέση του με τον αμερικανικό κινηματογράφο, παραδέχτηκε ότι «το Hollywood τον φοβίζει αρκετά, καθώς είναι η κόλαση και ο παράδεισος μαζί».
Αναφερόμενος στα βραβεία Όσκαρ τόνισε ότι «δεν είναι τόσο σοβαρή υπόθεση. Μεγάλοι σκηνοθέτες όπως ο Τσάρλι Τσάπλιν δεν βραβεύτηκαν ποτέ».
Σχετικά με τη συνεργασία του με ηθοποιούς παγκόσμιας εμβέλειας, όπως ο Τζον Τραβόλτα και ο Ντάστιν Χόφμαν, ανέφερε ότι «οι σχέσεις αυτές είναι πολύ απλές και φιλικές. Αν ένας ηθοποιός είναι διατεθειμένος να προβάλει το φιλμ και τον ρόλο, αντί του εαυτού του, τότε δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα».
Αναφερόμενος στον ψηφιακό κινηματογράφο ο κ. Γαβράς δήλωσε ότι «η ψηφιακή εποχή αποτελεί αληθινή επανάσταση. Όχι μόνο γιατί υπάρχει μεγαλύτερη ευκολία στο γύρισμα των ταινιών,εξαιτίας των προηγμένων ψηφιακών μέσων και του χαμηλού προϋπολογισμού που απαιτείται, αλλά επειδή αλλάζει η αισθητική των έργων, ακόμη και ο τρόπος προβολής τους και εν τέλει αλλάζει η ίδια η τέχνη του κινηματογράφου».
Για την παγκόσμια οικονομική κρίση, ο κ. Γαβράς τόνισε ότι «το πρώτο πράγμα που κάνουν τα κράτη, είναι να "κόβουν" λεφτά από τον πολιτισμό. Τα μόνα ουσιώδη στοιχεία σε μία κοινωνία είναι η παιδεία και ο πολιτισμός. Στις μέρες μας επικρατεί ένας οικονομικός φασισμός. Αν δεν αλλάξει αυτό, η επόμενη κρίση θα είναι χειρότερη από την τωρινή».
Σημείωσε δε ότι η κρίση μπορεί ν' αποτελέσει πηγή έμπνευσης και αφορμή για τη δημιουργία αξιόλογων ταινιών.
Κλείνοντας, ο Κώστας Γαβράς συνέστησε στους νέους που επιθυμούν να ασχοληθούν με τη σκηνοθεσία να το κάνουν, μόνο αν έχουν πάθος για τον κινηματογράφο. Πρόσθεσε ακόμη ότι απαιτείται πολλή δουλειά και μεγάλη αφοσίωση, καθώς υπάρχουν πολλές δυσκολίες που μπορεί να τους διαλύσουν ψυχικά.
«Στη σημερινή εποχή, άλλωστε, με τα νέα ψηφιακά μέσα που υπάρχουν είναι εύκολη η μάθηση. Αυτό που μας λείπει δεν είναι η τεχνική, αλλά οι καλές ιδέες», κατέληξε.
Ο Κώστας Γαβράς μέσα από την παραγωγή υψηλής ποιότητας ταινιών, ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας, το 1982 κέρδισε το Όσκαρ Σεναρίου για την ταινία «Ο αγνοούμενος», που βραβεύτηκε, επίσης, με τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών.
Παράλληλα, έχει τιμηθεί με τη Χρυσή Άρκτο στο φεστιβάλ Βερολίνου το 1990, το 2002 κέρδισε το βραβείο Οσκαρ καλύτερου σεναρίου για την ταινία «Αμήν».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου